Δευτέρα 2 Απριλίου 2012

Σπατάλη ενέργειας. Ανάβουν φώτα στους δρόμους την ημέρα.



Όσοι περνούν από κεντρικές λεωφόρους της Αττικής όπως για παράδειγμα από την παραλιακή, τη Συγγρού, τη Λαυρίου και τον Κηφισό, θα έχουν παρατηρήσει ορισμένες μέρες τα φώτα στους δρόμους να είναι αναμμένα.
Ναι αναμμένα τα φώτα στους δρόμους και την ημέρα. Εδώ δεν έχουμε επαρκή φωτισμό κατά τη διάρκεια της νύχτας και ορισμένοι δεν ξέρουν να κάνουν τη δουλειά τους εκεί που υπάρχει φωτισμός δρόμων.
Η σπατάλη ενέργειας είναι μεγάλη σε μια χώρα που προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της και μια κυβέρνηση που προωθεί την πράσινη ανάπτυξη.
Την ευθύνη για τον φωτισμό στους κεντρικούς οδικούς άξονες της Αθήνας έχει η Διεύθυνση Κατασκευή Έργων Συντήρησης που υπάγεται στο υπουργείο Υποδομών.

Με βάση τον ελληνικό κανονισμό, τα φώτα στους δρόμους θα πρέπει να ανάβουν μισή ώρα πριν από τη τη Δύση του ηλίου και να σβήνουν μισή ώρα μετά την ανατολή του ηλίου.


Σε αυτή την περίπτωση επιτυγχάνεται ο καλύτερος φωτισμός στους δρόμους. Συνήθως τα φώτα λειτουργούν με δύο συστήματα:

Α. Με κεντρικό χρονοδιακόπτη που ρυθμίζεται από την Διεύθυνση του υπουργείου Υποδομών.

ή

Β. Με την εγκατάσταση ειδικού φωτοκύτταρου που ενεργοποιείται ανάλογα με τον φυσικό φωτισμό της ημέρας. Ειδικά τη δεύτερη περίπτωση χρησιμοποιούν οι κοινοπραξίες κατασκευής των έργων στους μεγάλους οδικούς άξονες.

Όπως μας εξηγούν οι επιστήμονες από το παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΕ,  το μεγάλο πρόβλημα που παρατηρείται συχνά είναι ότι οι υπάλληλοι της αρμόδιας διεύθυνσης του υπουργείου Υποδομών, δεν προχωρούν στις αλλαγές του χρονοδιακόπτη ανάλογα με την αλλαγή ώρας (θερινή ή χειμερινή) την Άνοιξη και το Φθινόπωρο.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, τα φώτα στους δρόμους να ανάβουν μια ώρα μετά τη δύση του ηλίου και να σβήνουν μια ώρα μετά την ανατολή σπαταλώντας αρκετή ενέργεια.


Επίσης σε περιπτώσεις που υπάρχει βλάβη στο δίκτυο της ΔΕΗ και υπάρχει διακοπή ρεύματος, απορυθμίζεται ο χρονοδιακόπτης στο φωτισμό των δρόμων και αλλάζουν οι ώρες που τα φώτα θα είναι αναμμένα.
«Tα θανατηφόρα και σοβαρά τροχαία ατυχήματα μπορεί να μειωθούν ακόμη και κατά 30% αν οι αυτοκινητόδρομοι αποκτήσουν ολοκληρωμένο και αυστηρώς μελετημένο φωτισμό». Αυτό υποστηρίζουν σήμερα οι επιστήμονες.
Σε χώρες όπως στη Γερμανία και στην Αυστρία, χρησιμοποιείται η νέα τεχνολογία των λαμπτήρων LED που καταναλώνουν το 1/10 της ενέργειας σε σχέση με τους κοινούς λαμπτήρες.
Σήμερα, οι εθνικοί δρόμοι φωτίζονται τμηματικά. Oποια νέα τμήματα των ΠAΘE ολοκληρώνονται, αυτά αποκτούν και φωτισμό. Tα υπόλοιπα όμως παραμένουν στο σκοτάδι. Oμως να φωτιστεί όλο το οδικό εθνικό δίκτυο δεν είναι εφικτό καθώς μια τέτοια λύση είναι εξαιρετικά ενεργοβόρα. Πρέπει να υπάρξει ένας ουσιαστικός προγραμματισμός προκειμένου να υποδειχθούν τα σημεία που θα φωτιστούν με οικονομικό και αποτελεσματικό τρόπο.
O φωτισμός των δρόμων χρεώνεται κατά μέσο όρο με 250 ευρώ το μήνα, για κάθε χιλιόμετρο, αν χρησιμοποιηθούν λυχνίες 250 W. Για τον λόγο αυτό πρέπει να υπάρξει ουσιαστικός προγραμματισμός και να υποδειχθούν με προσοχή τα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που θα φωτιστούν.
Υπάρχει και ηχητικό από Βασίλη Χαλκιά προέδρου του Συνδέσμου ελλήνων συγκοινωνιολόγων.




Δεν υπάρχουν σχόλια: