Παρασκευή, 2 Αυγούστου 2013

Πως λίγες μέρες κάμπινκ κάνουν καλό.

Καταλυτική επίδραση στις συνήθειες του ύπνου φαίνεται ότι έχει το κάμπινγκ, που βοηθά στο συντονισμό του βιολογικού ρολογιού, σύμφωνα με νέα μελέτη που διεξήχθη από ειδικούς του Πανεπιστημίου του Κολοράντο στο Μπάουλντερ.
Η έρευνα που δημοσιεύτηκε στο εξειδικευμένο περιοδικό «Current Biology», κάνει λόγο για διαταραχές στον ύπνο, λόγω του σύγχρονου τρόπου ζωής, εξαιτίας της έκθεσης στο τεχνητό φως, και της μειωμένης πρόσβασης στο φως του ήλιου.
Έτσι, όταν το άτομο περάσει χρόνο στην ύπαιθρο, το βιολογικό του ρολόι συντονίζεται ξανά ώστε να ακολουθεί τους ρυθμούς της ανατολής και της δύσης, οπως επισημαίνουν οι επιστήμονες.

Αρχικά, η έρευνα επικεντρώθηκε σε μικρή ομάδα οκτώ εθελοντών παρακολουθώντας τον τρόπο ζωής τους στην πόλη, ενώ μεταξύ άλλων κατεγράφη η έκθεσή τους στο φυσικό και στο τεχνητό φως. Μέσω της μέτρησης των επιπέδων της ορμόνης μελατονίνης (πρόκειται για μια ορμόνη που εκκρίνεται από την επίφυση του εγκεφάλου και μας ειδοποιεί πότε είναι η ώρα για ύπνο και για ξύπνημα), οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το τεχνητό φως του σύγχρονου κόσμου οδηγεί σε δίωρη καθυστέρηση του βιολογικού ρολογιού.

Τα επίπεδα μελατονίνης ανεβαίνουν πριν πέσουμε για ύπνο το βράδυ και μειώνονται καθόλη τη διάρκεια της νύχτας έως ότου ξυπνήσουμε το πρωί. Οι συμμετέχοντες στη μελέτη έτειναν να κοιμούνται μετά τα μεσάνυχτα και να ξυπνούν γύρω στις 8 το πρωί. Ωστόσο, τα επίπεδα της μελατονίνης τους παρέμεναν υψηλά για αρκετές ώρες μετά το πρωινό ξύπνημα, γεγονός που μαρτυρούσε ότι είχαν αποσυγχρονιστεί σε σύγκριση με τους φυσικούς ρυθμούς του βιολογικού ρολογιού.

Πάντως, αν και δεν είναι εύκολο για τον καθένα να κάνει κάμπινγκ συνεχώς, οι επιστήμονες τονίζουν ότι μικρές, απλές αλλαγές του τρόπου ζωής μπορούν να συμβάλλουν σε μια καλύτερη ζωή. Ενδεικτικά, ένας εκ των καθηγητών - συντελεστών της έρευνας, σημειώνει: «Ξεκινήστε την ημέρα σας με μια βόλτα. Τη νύχτα μειώστε τα τεχνητά φώτα στο σπίτι, κλείστε τους υπολογιστές και τις άλλες ηλεκτρονικές συσκευές. Είμαστε ευαίσθητοι ακόμη και στον ήπιο φωτισμό. Μέχρι και το φως του κινητού τηλεφώνου στο οποίο εκτιθέμεθα το απόγευμα… απορυθμίζει το βιολογικό μας ρολόι κάνοντάς μας να κοιμόμαστε αργότερα».
 
Δημοσίευση σχολίου